Blogs

Lees hier onze blogs voor tips over sporten en gezond/gelukkig leven. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op!

Motivatie

1. Hou de gewoonte vast

Laat je door niets of niemand van de wijs brengen. Als je op dit moment al regelmatig
sport, hou deze gewoonte dan zeker vast. Zorg dat je niet bij het minste of geringste
de handdoek in de ring gooit, maar blijf doorgaan en motiveer jezelf om regelmatig te
sporten. Het ‘naar de sportschool gaan’ is vaak de grootste stap. Je hebt al 80% van
de prestatie geleverd als je jezelf zover hebt gekregen om naar onze bootcamp of naar
de sportschool te gaan (of als je op je hardloopschoenen/fiets buiten staat). Als je er
eenmaal bent is het helemaal niet erg om te sporten. Dwing jezelf om op pad te gaan
en blijf niet op de bank hangen. Je krijgt er juist energie voor terug en het gevoel
na het sporten is heerlijk.


2. Planning

Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld iedere maandag en donderdag gaat sporten.
Hou dit vervolgens zo goed mogelijk vast. Een techniek om jezelf te motiveren te
gaan sporten is het opbouwen van een serie. Het is de kunst om de serie zo lang
mogelijk te maken. Dus als je drie maanden trouw je schema volgt heb je een serie
van 12 weken opgebouwd. Als je deze dan doorbreekt moet je weer helemaal
opnieuw beginnen. Hoe langer de serie wordt des te gemotiveerder je bent om hem
niet te doorbreken.


3. Maak het leuk voor jezelf

Zorg ervoor dat je het sporten zelf leuk maakt. Luister tijdens je workout naar je
favoriete muziek. Voor anderen kan sociaal contact het sporten juist veel leuker
maken. Doe daarnaast vooral de oefeningen die je leuk vindt. Vraag ook eens aan
een van onze trainers naar leuke, nieuwe oefeningen.


4. Sport samen met een vriend(in)
Samen sporten is leuker en werkt motiverend. Bovendien maakt het sociale contact
het sporten ook makkelijk. Jullie kunnen elkaar aanmoedigen om toch nog even door
te zetten wanneer het zwaar wordt. Je kunt ook samen bijvoorbeeld een groepsles
proberen.


5. Houd de vooruitgang bij

Klamp je niet vast aan je gewicht als je enige maatstaf. Door het sporten groeien je
spieren, en spieren maken je zwaarder. Het is beter om bij te houden hoeveel
gewichten je aan je apparaat hebt hangen, hoe ver je
kunt rennen zonder de stoppen of hoeveel keer je kunt opdrukken. Door je te
focussen op de vooruitgang blijf je langer gemotiveerd om door te gaan met sporten.


6. Probeer je zwakheden te verslaan

Val je regelmatig uit je gezonde sportritme? Zoek dan uit waarom. Heb je te weinig
tijd? Heb je niet genoeg motivatie? Probeer deze zwakheden te verslaan door ze te
benoemen en vervolgens stappen te ondernemen. Plan bijvoorbeeld eens samen
met een Personal Trainer een intake in. Onze coaches kunnen je vast een zetje in
de juiste richting geven!


7. Stel kleine doelen

Je hoeft niet van de één op de andere dag in topconditie te zijn. Begin klein en geef
je lichaam de kans om te wennen. Je zult zien dat je in korte tijd veel vooruitgang
kunt boeken. Maar, houd het compact. Verwacht niet in één keer je ideale resultaat
te zien, maar verdeel het over subdoelen (bijvoorbeeld eerst 2 kilo afvallen of 2km
hardlopen, dan 5, etc.). Belangrijk: Zorg ervoor dat je jezelf regelmatig beloond. Maar
let op dat je beloning niet je doel tegenwerkt.


8. Ga voor jezelf, niet voor anderen

Zie sporten als een investering in je eigen lichaam en geest. Ga voor jezelf en maak
je niet te druk om wat anderen vinden. Het is jouw lichaam en jij wilt gezond leven.
Sport omdat je weet dat het goed voor je is.

Gebruik deze tips om je motivatie in 2020 op naar een hoger niveau te tillen. Lees ze
nog eens door wanneer het wat moeilijker wordt. En weet: Wij staan altijd voor je klaar!


Mitchel,
Bootcamp Laarbeek