Blogs

Lees hier onze blogs voor tips over sporten en gezond/gelukkig leven. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op!

De voordelen van sporten

1. Je wordt blij van beweging

Ook al denk je: Voor mij geldt dat echt niet. Toch is sporten wel degelijk ontzettend
goed voor je geestelijke gezondheid. Als je intensief beweegt komt het stofje
endorfine vrij, dat ervoor zorgt dat je vrolijker en relaxter wordt.
Hoe vaker je sport, hoe beter en sneller dat stofje op gang komt. Kortom: Even door
die eerste workouts heen bijten. Na een paar keer zal je die voldoening achteraf
steeds meer gaan voelen.


2. Je krijgt meer energie

Natuurlijk word je moe van sporten – maar tegelijk geeft het een flinke energieboost.
Dat ligt aan meerdere processen die bij het bewegen in gang worden gezet. Zo
worden je hersenen harder aan het werk gezet, waardoor je je achteraf helderder
voelt en productiever bent. Ook je spijsvertering gaat harder werken, waardoor je
opnieuw meer energie krijgt. Ten slotte slaap je beter als je regelmatig sport. Ook dat
zorgt er natuurlijk voor dat je overdag wakkerder bent en meer werk gedaan kunt
krijgen!


3. Je valt af

Natuurlijk: Mensen beginnen met sporten wanneer ze willen afvallen. Want meer
beweging bekent meer verbrande calorieën. Je valt niet altijd in gewicht af, want je
bouwt ook spiermassa op. Maar dat zorgt er wel voor dat je strakker en fitter in je vel
zit. Daarover meer bij het volgende puntje.
Belangrijk: sporten alleen is niet genoeg om gewicht te verliezen. Je zult ook op je
voedingspatroon moeten letten – ongezonde voeding doet namelijk heel makkelijk al
die beweging weer teniet. Ook daar kunnen onze trainers je mee helpen.


4. Je zit strakker in je vel

Gewicht alleen is niet het belangrijkste. Dat kunnen we niet vaak genoeg vertellen.
Heb jij een ideaal streefgewicht? Of wil je liever die favoriete broek weer aan? Die
broek die eerst paste bij dat ene gewicht. Door het sporten gaat je gewicht echter
minder snel omlaag, omdat je aan de andere kant ook spiermassa opbouwt. Dat
zorgt er wel voor dat je strakker in je vel zit. Hierdoor past die broek misschien wel bij
een ander gewicht. De beste maatstaf om je resultaat te meten is voelen hoe je
kleding je zit.


5. Je hart wordt sterker

We leven in een luxe tijd en misschien wel iets té bourgondisch. Maar daardoor ook
in een tijd waar hart- en vaat ziekten steeds vaker voorkomen. Sporten maakt je hart
gezonder en sterker!
Dat sporten zo goed is voor je hart, heeft verschillende redenen. Om te beginnen is
het hart simpelweg een spier, die sterker wordt als regelmatig hard moet werken.
Ook verlaagt sporten de cholesterolwaarden in het bloed, een grote risicofactor voor
hartaandoeningen.


6. Je immuunsysteem verbetert

Wanneer je regelmatig sport, is je lichaam beter bestand tegen bacteriën en
virussen. Dat betekent dat het bekende wintergriepje een stuk minder kans maakt om
jou te verslaan!
Natuurlijk helpt ook je verbeterde nachtrust (ook een voordeel van regelmatig
sporten) enorm om ziektes buiten de deur te houden. Beginnen met sporten kan je
immuunsysteem dus op meerdere punten versterken.


7. Je krijgt meer zelfvertrouwen

Dit laatste punt is ook zeker belangrijk. Door te gaan sporten stimuleer je ook je
eigen zelfvertrouwen enorm. Je voelt je fitter, lekkerder in je vel en merkt dat je
sterker wordt. Daarom durf je er eerder vanuit te gaan dat je zelf je zaakjes wel voor
elkaar krijgt. Ook is het natuurlijk lekker om te weten dat je je trainingsroutine gewoon
vol weet te houden of regelmatig met een paar kilo’tjes kunt verhogen.


Ja, ik wil (vaker) gaan sporten!
Overtuigd? Dan vraag je je waarschijnlijk af wat de beste manier is om hiermee aan
de slag te gaan. Houdt de eerder genoemde voordelen goed in je achterhoofd en
plan een bootcamp-les in bij een van onze trainers. Wij kunnen je op weg helpen!
Wij zorgen ervoor dat je het meeste plezier uit je nieuwe sportroutine haalt. En zo
krijg je uiteindelijk ook het beste resultaat!


Mitchel,
Bootcamp Laarbeek