Blogs

Lees hier onze blogs voor tips over sporten en gezond/gelukkig leven. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op!

Een goede balans tussen inspanning en ontspanning

1. Ga regelmatig sporten

Sporten is voor mij een tweede natuur. Ik sport 5-6 keer per week. Dat doe ik
natuurlijk om in vorm te blijven, maar ook omdat ik me er gewoon goed bij voel.
Sporten maakt het stofje endorfine vrij in je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je je goed
en gelukkig voelt. Hoe meer je sport, hoe sneller dat stofje aangemaakt wordt.
Sporten is voor mij fysiek inspannend, maar ook mentaal ontspannend. Even alles
uitzetten en in je eigen wereld zijn.


2. Ga regelmatig naar buiten

Frisse lucht is goed in vele opzichten. Het verbetert onder andere je hersenfunctie,
zorgt voor stressvermindering en geeft een flinke vitamine-D boost. Als ik thuis ben
en merk dat mijn energieniveau daalt, ga ik wel eens buiten hardlopen. Soms zelfs
maar 5 minuten. Als je een stappendoel hebt (bijvoorbeeld 10.000 stappen per dag),
kun je daar meteen aan werken. Voor mij is dat inspanning en ontspanning tegelijk,
maar je kunt ook voor alleen ontspanning kiezen door gewoon buiten te zijn.


3. Creëer ‘me-time’

Zorg ervoor dat je agenda niet overloopt. De boog kan niet altijd gespannen zijn.
Maak wat tijd voor jezelf vrij. Ik doe dat door bewust een dagdeel in de week vrij te
houden. Juist in drukke tijden kan dit erg nuttig zijn. Op zo’n moment ga ik iets doen
waar ik zelf zin in heb. Dat kan van alles zijn: Iets leuks doen met mijn gezin of
vrienden, met een kop koffie/thee op de bank, een leuke film of een serie kijken, etc.


4. Tank energie

Om daar nog even op door te gaan: Zorg ervoor dat je regelmatig dingen doet waar
jij energie van krijgt. Vaak zijn dat juist de dingen waarbij je ontspant. Luister lekker
naar je favoriete muziek. Ga even in de tuin zitten met een kop thee. Ga lekker
lunchen/dineren. Doe iets spontaans, alleen of met vrienden/familie. Deze energie
kun je later weer gebruiken voor je inspanning!


5. Slaap voldoende

Voldoende slaap is erg belangrijk! We hebben een goede nachtrust nodig om
lichaam en geest te herstellen, goed te kunnen functioneren, maar ook voor betere
concentratie. Je wordt er creatiever van. Voldoende slaap is ook belangrijk om af te
vallen en te herstellen van een workout! Ik weet van mezelf dat ik het beste
functioneer als ik zo’n acht uur slaap per nacht. Dan kan ik uitgerust beginnen aan
een nieuwe dag.


6. Mediteren

Mediteren is de ultieme manier om te ontspannen. Oké, eerlijk: Ik heb nog nóóit
gemediteerd. Ik vind dat ik mijn balans goed onder controle heb. Toch heeft
mediteren vele voordelen: Tijdens het mediteren ben je je weer heel bewust van
jezelf, je lichaam, je gevoelens en mijn ademhaling. Juist even proberen nergens aan
te denken doet je goed. En natuurlijk blijf je denken, die gedachtestroom gaat
gewoon door, ook tijdens het mediteren.

Dit waren mijn tips die voor mij zorgen voor een betere balans tussen inspanning en
ontspanning. Ik zorg hierdoor goed voor mezelf, waardoor ik positieve energie
uitstraal, voor zowel mezelf als voor mijn omgeving. Heb je mij ooit depressief
gezien? Precies. Wat doe jij om jezelf op te laden? Wat werkt voor jou het beste?


Gr, Mitchel
Bootcamp Laarbeek